Help!!

Lees hier alles over het gedrag van degoes.

Help!!

Berichtdoor Caitlyn » do 15 dec, 2016 10:59

Hallo allemaal,

Momenteel heb ik 7 degoe vrouwen, 3 van ong. 17 weken, 2 van ong. 12 weken en nog 2 van ong. 8 weken. Ik heb ze gekregen van een collega die ze in de dierenwinkel heeft gekocht voor haar dochtertje maar dat meisje vond ze niet leuk en mijn collega wilde ze naar de opvang brengen. Daarom weet ik ook niet precies hoe oud ze alle 7 zijn.
De 3 ''oudste'' zitten bij elkaar in het grootste hok, de 2 van 12 weken zitten bij elkaar in en apart hok en de 2 jongste zitten ook bij elkaar in een apart hok omdat mijn collega ze nog aan elkaar aan het koppelen was. Alle hokken staan wel tegen elkaar aan zodat ze wel elkaar kunnen zien, ruiken enz.

Nu heb ik een probleem met de 3 ''oudste''.
Begin deze week waren 2 van de 3 zo erg aan het vechten dat er bij 1tje (een blauwe, Bugatti) haar halve staart kaal is en tot bloedens toe kapot is (inmiddels is er ook een stuk van de staart afgevallen). Na dit gevecht ging het 2 dagen gewoon goed met alle 3 tot afgelopen woensdagmiddag. Toen was er weer zo'n erg gevecht dat ik de ''aanstichter'' (Muppet) apart in het hok heb gezet en de verdieping waar de andere 2 zitten heb afgesloten. Nu zit Muppet wel erg zielig alleen beneden maar als ik haar bij de ander 2 zet is het binnen no-time weer knokken met Bugatti. En als ik de Bugatti even op de bank bij mij zet dan gaat Muppet met de andere degoe aan het vechten. Bugatti is zelfs zo bang dat als ze aan het vechten zijn en ik eraan kom ze gelijk in m'n armen springt om maar uit de buurt van Muppet te zijn, hierdoor ben ik wel aardig in m'n vinger gebeten.

Ik zit een beetje met m'n handen in het haar want ik wil ze graag alle 7 bij elkaar hebben maar ik durf nu de andere 4 niet bij Muppet te zetten. Ik heb ook totaal geen ervaring met degoes, ik heb altijd ratjes gehad maar ik vond het zo zielig om 7 degoes die nog zo jong zijn gelijk te dumpen in de opvang.

Heeft iemand misschien tips/tricks om mij hier mee te helpen?
Caitlyn
.:Snuffelaar:.

Re: Help!!

Berichtdoor melson » vr 16 dec, 2016 05:20

Hallo Caitlyn,
je hebt met 7 jonge degoes een geweldig potentiaal aan ruziemakers thuis... :wink:
Degoes zijn ca. vanaf 3 maanden (tot 18 maanden) in de puberteit en in deze periode zijn gevechten redelijk normaal. Je hebt er ook geen volwassen dier bijzitten wat de pubers een beetje kan opvoeden, dus dat maakt het ook niet makkelijker.

geduld en sterke zenuwen moet je wel meebrengen. een koppeling is bij degoes sowieso niet altijd makkelijk. Ik zou tijdens de koppeling de degoes niet uit hun kooien halen. Ook zal ik er over nadenken bij welke groep de ene degoe aan kan sluiten. Ik verwacht niet dat je alle 7 degoes nu bij elkaar gaat krijgen. dit zou ik hooguit over 15 maanden gaan proberen als ze volwassen en rustiger zijn.
Als je de degoe wilt koppelen zou ik hem een gedeelte van de kooi/verdieping geven waar de groep in zit en dit met een split (gaas) splitsen. Let hier wel op dat ze allemaal voldoende ruimte hebben (100x50x120cm (met verdiepingen is het absolute minimum voor 2 tot 3 degoes) want te weinig ruimte kan ook weer stress geven en tot agressief gedrag leiden.

informatie over koppelen (duits): http://www.deguhilfe-sued.de/files/Merk ... 0-2013.pdf
hier een rekentool voor kooien en hoeveel degoes er in kunnen: http://degu.ldka.de/rechner.php
informatie in het engels vooral huisvesting en voeding: http://forum.degus-international-commun ... 237edd64cb
groetjes
Melanie

---------------------------------------------
http://mel-s-wereld.webnode.nl/
---------------------------------------------
melson
.:Amateur:.
.:Amateur:.

Berichtdoor Evelyne » zo 18 dec, 2016 16:32

Het is een beetje dubbel, als ze jong zijn zijn ze nl vaak beter te koppelen dan dat ze al wat ouder zijn.
Heb je de mogelijkheid om je hok met gaas te splitsen zodat ze elkaar wel blijven ruiken?
dan zou je ze wat geleidelijker aan elkaar kunnen laten wennen

Weet je trouwens 100% zeker dat het allemaal vrouwtjes zijn?
niet iedereen ziet altijd even goed het verschil in de geslachten. bij de vrouwtjes zit het gaatje en uitsteekseltje zo goed als tegen elkaar aan bij mannetjes zit daar nog wat ruimte tussen
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Groetjes Evelyne
Evelyne
.:Admin:.

Berichtdoor Caitlyn » do 22 dec, 2016 03:49

Goedemorgen,
allereerst super bedankt voor de reactie's!! :D

Ik heb ze allemaal laten checken door de dierenarts en hij zei dat het allemaal vrouwtjes waren.
er zijn er 3 die best rustig zijn, wel een beetje recht tegen elkaar opstaan en een klein beetje piepen maar niet echt keihard vechten. de andere 3 die vechten elkaar de pan uit, ze rollen dan als een bol door het hele hok heen en dat doen ze ook met die andere 3 die ''rustig'' zijn. en dat blijft maar door gaan. nummer 7 vindt het allemaal wel best die wil alleen maar uit het hok en rond lopen in de kamer en op de bank.

het hok is 2 meter hoog en 2 meter breed en gespitst met gaas. De collega waar ik ze van gekregen heb zei dat als ik ze allemaal in het hok doen en het gaas er uit moet halen dan zou het goed moeten komen maar dat durf ik eerlijk gezegd niet...
Caitlyn

Berichtdoor Evelyne » za 24 dec, 2016 07:39

Wat je nog zou kunnen doen is zelf scheidsrechter zijn.
Wel goeie handschoenen aan doen :shock:
op het moment dat ze kibbelen ze laten maar gaan ze feller tegen elkaar in dan ferm met je hand ze aan de kant duwen.
je moet er dan dus wel een hele tijd bij gaan zitten om dit realiseerbaar te maken.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Groetjes Evelyne
Evelyne

Keer terug naar Omgang en Gedrag