Een niet tamme degoe vangen/pakken

Lees hier alles over het gedrag van degoes.

Re: Een niet tamme degoe vangen/pakken

Berichtdoor quickening » vr 08 mei, 2009 07:16

Inderdaad ja, de beet even in de gaten houden, want het kan natuurlijk gaan ontsteken. Ik ben ook eens heel erg gebeten geworden tijdens een koppelpoging waarbij ik 3 vechtende degoes uit elkaar wilde halen. Daarbij was de beet zo diep dat mijn duimpees beschadigd was geraakt (kreeg last van dystrofie). Sindsdien gebruik ik dikke werkhandschoenen als ik weer moet ingrijpen.
Maar laat ze inderdaad een tijdje wennen aan alles. Je kunt wel gewoon stilletjes bij de kooi gaan zitten. Pas als ze vaker naar je toe lopen dan zou je ze iets kunnen geven. Uiteindelijk wint de nieuwsgierigheid het wel bij die beestjes. Veel succes!
Afbeelding
Sam*(28.2.2012) & Frodo*(8.6.2012), Fudge*(31.7.2013), Floyd, Doyle & Finch
Dash*(22.12.2006), Flash* (10.4.2009), Dodge*(18.9.2010)
quickening
.:Admin:.

Berichtdoor Evelyne » vr 08 mei, 2009 07:31

Waarschijnlijk heb je zoveel angst uitgestraald dat de degoe dat opmerkte en van daaruit beet.
Een degoe bijt over het algemeen niet zomaar, alleen als ze zich in het nauw gedreven worden of zich niet veilig voelen.
Bijten is hun afweermechanisme.
Ik ben nog nooit gebeten, Joep daarintegen wel, maar ik ben een stuk rustiger dan Joep en dat breng ik ook over op de degoes.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Groetjes Evelyne
Evelyne

Berichtdoor Monia » vr 29 mei, 2009 10:53

Ik weet niet of je nog tips nodig hebt, maar als mijn Knabbel eens geen zin heeft om opgepakt te worden zet ik een soort van valletje klaar :P Ik neem dan een doosje of iets dergelijks en leg daar wat lekkers in. Als ze dan in de doos gaat om het snoepje te halen, neem ik de doos op en zet haar rustig in haar hok. Misschien is het voor jou handiger om een doos te nemen die kan sluiten, aangezien je degoes blijkbaar durven bijten...
En als je degoes iets tammer zijn kan je ze ook gewoon lokken met een snoepje, tot ze op je been of iets dergelijks gekropen zijn en ze dan gewoon tegenhouden en oppakken in het hok zetten.
Groetjes,
Monia,
Mini*, Prutske*, Knabbel* en Bolleke*

Afbeelding
Monia
.:Amateur:.

Berichtdoor tarzanenjane » zo 27 dec, 2009 12:52

Wij "vangen" onze degoes altijd met hun eigen rieten huisje. Ik hou dat vlak bij hen en dan kruipen zij er zelf in. Nooit stress of gedoe. Gaat prima zo!
tarzanenjane
.:Snuffelaar:.

Berichtdoor kwel » vr 12 feb, 2010 23:36

ik vang mijn degoes meestal door de boel af te sluiten, lees de bank op zn kant en de degoe daarheen te lokken...

En daarna een schepnet, of het zandbakje te gebruiken...
Rocco & Coco -| Papa en mama |-

Lady, Bitchy & Lonely -| Dochters uit eerste nest |-

Bubbles -| Dochter uit 3e nest |-

Tara -| Onze jack russel pup |-
kwel

Berichtdoor kenny » vr 07 mei, 2010 20:21

hey ik ben nieuw en heb 2 degoes gekocht
Dexter(man)en drafter(man)
Dexter is bijna altijd blij om mij te zien
Maar drafter is gewoon dood's bang van mij
What moet ik nu doen :?: :?: :?: :?: :?:
kenny

Berichtdoor quickening » vr 07 mei, 2010 21:35

kenny schreef:hey ik ben nieuw en heb 2 degoes gekocht
What moet ik nu doen :?: :?: :?: :?: :?:

Geduld hebben, soms kost het gewoon tijd. Probeer hem vooral niet te veel vast te pakken, maar geef hem af en toe iets lekkers (gewoon een brokje op je hand leggen en wachten tot hij het zelf pakt).
Afbeelding
Sam*(28.2.2012) & Frodo*(8.6.2012), Fudge*(31.7.2013), Floyd, Doyle & Finch
Dash*(22.12.2006), Flash* (10.4.2009), Dodge*(18.9.2010)
quickening

Berichtdoor Dave » vr 07 mei, 2010 22:53

Die gasten die ik nu heb komen weer vrij snel vanzelf naar mij toe.Soms als ik een beetje tik op de grond dan komt diegene wel weer.Mocht tie echt niet willen komen, dan loop ik er naartoe.Ze zijn totaal niet bang van me, dus blijven meestal daar in de buurt staan zodat ik ze kan pakken, maarrrrrr ze kunnen oook zo gek als een deur zijn(ze hebben een echt degoe karakter,behalve dat ze zichzelf niet willen laten pakken(ze zijn heel tam).
+Speedy+, +Hyper+, +Binky+ en sparky

degoes
+Speedy+Geboren zondag 24 september 2006 ( overleden: maandag 28 september 2009).
+Hyper+ Geboren zondag 24 september 2006 ( overleden: Vrijdag 21 september 2012).
+Binky+ Geboren in augustus 2009 ( overleden: Maandag 18 maart 2013).

1 hond(labrador)
+Benji+
Dave
.:Kwebbelkous:.

Berichtdoor Kala » za 08 mei, 2010 11:49

Wat moet ik nu doen :?: :?: :?: :?: :?:

Allereerst GEDULD hebben. Hoe opgefokter jij voor de kooi staat en hoe meer jij van die kleine man verwacht, hoe banger hij zal zijn/worden.
Wat je zou kunnen doen is een oud T-shirt wat goed naar jou ruikt in de kooi leggen. Op deze manier kan hij aan je geur wennen.
Wat betreft bij je komen en evt op je hand stappen. Dat moet je echt opbouwen. Hij moet eerst het vertrouwen krijgen. Je kunt telkens als je binnenkomt en/of bij de kooi staat, de beestjes wat lekkers geven. Dat went vanzelf wel. Vanuit daar kun je mss van em vragen of hij met 2 pootjes op de hand komt te staan, daarna 3 en vervolgens alleen wat lekkers geven als hij met 4 pootjes op je hand komt te staan.

Mijn Lara is zeker in het begin ook heel schuchter geweest. Als ik met mijn ogen knipperde, schoot ze al naar de andere uithoek van de kooi. Nu na een half jaar stapt ze gewoon op de hand, komt ze gewoon op schoot zitten en is ze de mafste degoe van alle drie.

Succes!!
p.s
Mss jezelf en je beestjes even voorstellen in het voorstelhoekje...
;)
Yesterday is history, tomorrow is a mystery. Today is a gift, thats why it's called 'the present'.
Afbeelding
My degus flourish well on their species appropriate and balanced diet. You can read along, try and see for yourself!
Kala

Berichtdoor kenny » za 08 mei, 2010 12:01

Kala schreef:
Wat moet ik nu doen :?: :?: :?: :?: :?:

Allereerst GEDULD hebben. Hoe opgefokter jij voor de kooi staat en hoe meer jij van die kleine man verwacht, hoe banger hij zal zijn/worden.
Wat je zou kunnen doen is een oud T-shirt wat goed naar jou ruikt in de kooi leggen. Op deze manier kan hij aan je geur wennen.
Wat betreft bij je komen en evt op je hand stappen. Dat moet je echt opbouwen. Hij moet eerst het vertrouwen krijgen. Je kunt telkens als je binnenkomt en/of bij de kooi staat, de beestjes wat lekkers geven. Dat went vanzelf wel. Vanuit daar kun je mss van em vragen of hij met 2 pootjes op de hand komt te staan, daarna 3 en vervolgens alleen wat lekkers geven als hij met 4 pootjes op je hand komt te staan.

Mijn Lara is zeker in het begin ook heel schuchter geweest. Als ik met mijn ogen knipperde, schoot ze al naar de andere uithoek van de kooi. Nu na een half jaar stapt ze gewoon op de hand, komt ze gewoon op schoot zitten en is ze de mafste degoe van alle drie.

Succes!!
p.s
Mss jezelf en je beestjes even voorstellen in het voorstelhoekje...
;)

Ik dexter en drafter zullen dat doen
kenny

Berichtdoor Rakker » vr 14 mei, 2010 08:27

Laat ze idd wennen aan de nieuwe omgeving; aan je geur; je stem enz. enz. Daarna kun je hem bijv. door de tralies van de kooi heen uit de hand gaan voeren. Dan steeds een stapje verder... Dus met je hand in de kooi, daarna naar je toe laten komen met een brokje (iets lekkers). Ze doen echt veel voor eten :mrgreen: Succes!
Wij hebben van die metalen spiralen in de terra hangen. Hiermee kun je ze ook prima vangen! Als er hier weer eens 1 door de keuken wandelt en geen zin heeft om te komen, leg ik zo'n spiraal op de grond en daar kruipen ze dan wel in. Denk wel om de pootjes als je de spiraal oppakt met je degoe erin. Als je bang bent dat hij gaat bijten zou ik idd een doosje o.i.d. nemen zoals hier al staat vermeld. Ze zijn erg nieuwsgierig dus ik verwacht dat hij daar wel in zal kruipen.
Rakker

Berichtdoor Inneke » vr 07 jan, 2011 14:57

Ik heb zelf 3 tamme degoes, en jongkjes die door met de andere samen te leven mee tam worden :)
Ik heb 1 mannetje die ik zo niet pak, daarom pak ik een glazen bokaal en zorg ik er voor dat hij erin kruipt. Eens hij erin zit kan je hem makkelijk pakken en kan je hem zetten waar je maar wil :) Dit werkt elke keer weer, en ondertussen maak ik hem handtam door hem veel te vangen en uit mijn hand te laten eten (zie wel dat ze je vingers niet als nootjes aanzien :D)

Groetjes
Inneke
Inneke
Afbeelding AfbeeldingAfbeelding
Inneke

Vorige

Keer terug naar Omgang en Gedrag