3 broers waarvan er 2 voortdurend ruzie maken

Lees hier alles over het gedrag van degoes.

3 broers waarvan er 2 voortdurend ruzie maken

Berichtdoor mariekesophie » do 08 dec, 2011 16:20

Hallo,

Ik heb 3 blauwe degoe broers van ca 1,5 jaar oud. 1 is er wat schuw en de 2 anderen zijn wel aaibaar (als ze zin hebben). Die 2 hebben sinds een paar maanden bijna voortdurend ruzie. Ze zitten elkaar achterna, duwen met de kont tegen elkaar, zitten aan elkaars geslachtdeel, geboks en gepiep. Al met al is het weinig gezellig. Het schuwe exemplaar bemoeit zich er niet zo mee. Ze slapen wel altijd gezellig met z'n drieen op een hoopje. Heeft iemand enig idee of zo iets vanzelf weer over gaat? Of dat er wat aan is te doen? Zou het helpen om de dieren, en zo ja alle 3 of alleen de 2 vechtersbazen, te castreren?
Ik ben benieuwd naar de adviezen! Alvast bedankt.

groet marieke
mariekesophie
.:Snuffelaar:.

Re: 3 broers waarvan er 2 voortdurend ruzie maken

Berichtdoor Kala » do 08 dec, 2011 20:26

Zolang er geen bloedt in de rondte vliegt, is er niks aan de hand. (Wel in de gaten houden natuurlijk!)
De hiërarchie moet bepaald worden tussen de heren en die leeftijd hebben ze nu bereikt om dat te bepalen.

Castreren maakt degoe heren niet rustiger.
Yesterday is history, tomorrow is a mystery. Today is a gift, thats why it's called 'the present'.
Afbeelding
My degus flourish well on their species appropriate and balanced diet. You can read along, try and see for yourself!
Kala
.:Kwebbelkous:.

Berichtdoor mariekesophie » ma 19 dec, 2011 19:10

Fijn te lezen dat castreren niet nodig is.
Enig idee hoe lang zo'n machtstrijd kan duren? En is de leider eenmaal bepaald, blijft dat dan zo, of kan er weer opnieuw strijd oplaaien?
Wij denken, dat we wel weten welke degoe de leider wordt, jammer dat die andere degoe het maar niet opgeeft....
De zwakkere van die twee is al wel 2x gewond geraakt; een krab bij een oog, is nu een lidteken en vorige week liep hij met een bloedkorst op zijn neus.
Ik zou het leuk vinden als meerdere mensen hun ervaringen zouden willen delen.
Alvast bedankt.
mariekesophie

Berichtdoor Kala » ma 19 dec, 2011 20:10

mariekesophie schreef:Enig idee hoe lang zo'n machtstrijd kan duren?

Dat verschilt per degoe, aangezien de karakters verschillen.
En is de leider eenmaal bepaald, blijft dat dan zo, of kan er weer opnieuw strijd oplaaien?

Kan!

Bij mij ging het belletje rinkelen omdat het om de paar maanden gebeurde. Mila wilde graag frunniken en spelen en klieren en dat werkte ZO op de zenuwen van Jane, dat Jane uit eindelijk gewoon ontplofte en ECHt heel erg lelijk werd. Ik heb Jane uiteindelijk naar een ander huisje gedaan. Daar was vanaf minuut 1 100x beter op haar plek dan hier!
Wij denken, dat we wel weten welke degoe de leider wordt, jammer dat die andere degoe het maar niet opgeeft....
De zwakkere van die twee is al wel 2x gewond geraakt; een krab bij een oog, is nu een litteken en vorige week liep hij met een bloedkorst op zijn neus.

Bij verwondingen moet je wel gaan opletten. De wonden even aantippen met betadine en/of calendula crème, om ontstekingen te voorkomen, kan geen kwaad. Als dit lang zo doorgaat met verwondingen, moet je wel gaan denken aan wat anders, denk ik persoonlijk. Goed in de gaten houden!

Heb je ze al eens schoon badderzand gegeven? De kooi van voor tot achter uitgesopt? Dat kan ook nog wel eens helpen... Als je de kooi helemaal gaat schoonmaken, zet ze dan volgens de hiërarchie weer terug in de kooi.
Yesterday is history, tomorrow is a mystery. Today is a gift, thats why it's called 'the present'.
Afbeelding
My degus flourish well on their species appropriate and balanced diet. You can read along, try and see for yourself!
Kala

Keer terug naar Omgang en Gedrag