piepen

Lees hier alles over het gedrag van degoes.

piepen

Berichtdoor Arwen » zo 11 dec, 2011 11:48

Mijn dochtertje (Arwen) heeft inmiddels alweer meer dan een jaar 2 mannetjes degoes.
Ze verzorgt ze erg goed en heeft ze helemaal zelf ontzettend tam gemaakt.
Sinds 4 mnd (misschien iets langer) piept er 1 (de grijze) met enige regelmaat (minimaal eens per week).
Hij gaat dan bovenin de bak zitten en piept keihard met tussenpauzes van 1 a 2 seconden. Soms sneller achter elkaar.
Dit piepen kan wel een half uur of zelfs langer aanhouden en gebeurd zonder enige zichtbare of hoorbare aanleiding.
Normaal gebeurde het vnl overdags, maar vannacht was het dus ook 's nachts, wat niet erg op prijs gesteld word natuurlijk.
Wie weet waarom hij dit doet en wat er dan eventueel aan gedaan kan worden?
Arwen
.:Snuffelaar:.

Re: piepen

Berichtdoor Arwen » zo 11 dec, 2011 13:00

Ik had al eens gereageerd op een ander topic over piepen, maar geen bevredigend antwoord gevonden.
Afleiden lijkt niet te helpen zoals toen aangeraden werd.

Ook lees ik verschillende dingen over dat gepiep, waaronder idd de genoemde angst/waarschuwing, maar ook om genegenheid te tonen. Nou vind ik het een nogal irritante manier om genegenheid te tonen :P
Arwen

Berichtdoor Kala » zo 11 dec, 2011 15:30

Arwen schreef:Ik had al eens gereageerd op een ander topic over piepen, maar geen bevredigend antwoord gevonden.
Afleiden lijkt niet te helpen zoals toen aangeraden werd.

Ook lees ik verschillende dingen over dat gepiep, waaronder idd de genoemde angst/waarschuwing, maar ook om genegenheid te tonen. Nou vind ik het een nogal irritante manier om genegenheid te tonen :P

- Wanneer ze waarschuwen, piepen ze 1x heel schel en hard.
- Wanneer ze erg geschrokken zijn kan het piepen aanhouden, wat ook een vrij harde hoge piep is. Hier praat ik dan even tegen de dames en soms wil wat lekkers ook wel helpen. Maar doe dat laatste niet te vaak, anders koppelen ze dat aan elkaar.
- Genegenheid tonen gebeurt met een hele zachte 'pieper-de-piep'.
- Wanneer ze te hard bij elkaar knuffelen is er 1 piepje, maar niks irritants.

Het kan zijn dat het beestje last heeft van zijn buik/darmen. Dit kan namelijk ook resulteren in aanhoudend piepen. Kijk nog eens wat de beestjes te eten krijgen (hoofdvoer, hooi, en snacks) en LEES de verpakking.

GEEN:
- knoflook
- spinazie
- suiker (dextrose, maltose, sacharide, melasse, etc)
- zo min mogelijk kruiden waar essentiële oliën in zitten (rozemarijn, thijm, mint, etc)
- loof van tomaten
- rozijnen (zit in Prestige voer!)
- zo min mogelijk granen (dit zorgt voor bezinksel in de blaas)
- knaagsteen in de kooi is ook niet nodig, mits er genoeg hout in hangt. Knaagstenen zorgen ook voor onnodig bezinksel in de blaas.

Het kan zijn dat het ene beestje heftiger op iets reageert dan de ander, omdat deze hier gevoeliger of zelfs allergisch voor is. Het nadeel van degoes is dat ze VEEL lekker vinden en het ook gewoon aanpakken, ook al is het niet echt goed voor ze. Ze blijven het ook eten als ze er een slechte reactie op hebben gehad, omdat ze het lekker vinden. Dus aan jou de taak om dit uit te zoeken.

Controleer je beestje ook even aan de onderkant. Kijk of er geen gelige of wittige prut op zijn edele delen zit. Dit betekent dat het beestje blaas ontsteking heeft. Dan: Onmiddellijk dierenarts!

Controleer ook even zijn voortanden of deze nog oranje zijn! Hou het beestje wat lekkers voor en hou het omhoog. Zo kun je het makkelijk en stress vrij zien. Alleen de voorkant is oranje! Is dat niet het geval: Dierenarts!
Yesterday is history, tomorrow is a mystery. Today is a gift, thats why it's called 'the present'.
Afbeelding
My degus flourish well on their species appropriate and balanced diet. You can read along, try and see for yourself!
Kala
.:Kwebbelkous:.

Berichtdoor Arwen » zo 11 dec, 2011 15:40

Dank je voor je uitgebreide antwoord!
Ze krijgen eigenlijk alleen alles wat echt mag, we hebben ons vantevoren erg goed ingelezen ;-)
Maar zoals je zegt, misschien kan hij ergens niet tegen. Ik zal het eens goed in de gaten houden wat ze gegeten hebben en of dat anders is als hij zo gaat piepen.
Arwen

Berichtdoor Arwen » zo 11 dec, 2011 15:50

Hij is keurig schoon gelukkig, we hebben meteen even gecheckt. Tandjes zijn ook mooi oranje.
Kan het zijn dat hij een vrouwtje wil? Daar hadden we over gelezen dat ze dan ook enorm kunnen piepen.
Hij is namelijk ook continue bezig met een groot nest aan het bouwen helemaal bovenin de kooi.
De andere houd zich daar totaal niet mee bezig.
Arwen

Berichtdoor Butters » zo 11 dec, 2011 18:00

Arwen schreef:Mijn dochtertje (Arwen) heeft inmiddels alweer meer dan een jaar 2 mannetjes degoes.
Ze verzorgt ze erg goed en heeft ze helemaal zelf ontzettend tam gemaakt.
Sinds 4 mnd (misschien iets langer) piept er 1 (de grijze) met enige regelmaat (minimaal eens per week).
Hij gaat dan bovenin de bak zitten en piept keihard met tussenpauzes van 1 a 2 seconden. Soms sneller achter elkaar.
Dit piepen kan wel een half uur of zelfs langer aanhouden en gebeurd zonder enige zichtbare of hoorbare aanleiding.
Normaal gebeurde het vnl overdags, maar vannacht was het dus ook 's nachts, wat niet erg op prijs gesteld word natuurlijk.
Wie weet waarom hij dit doet en wat er dan eventueel aan gedaan kan worden?

Herkenbaar, 2 van onze degoes doen dat ook wel eens maar we hebben geen idee waarom, ik dacht wel eens dat ze ergens van geschrokken waren, eentje doet het wel eens 's nachts en als ik ervan wakker wordt ga ik naar haar toe en geef een lekkernijtje. Dan houdt ze meestal wel op en kan ik weer verder slapen :mrgreen:

Degoes hebben toch af en toe wel gedragjes die hun niet tot de ideale huisdieren maken, ze zijn relatief nog niet zo heel lang "huisdier" en vertonen misschien wel eens wat vreemd gedrag wat moeilijk te verklaren is.
Butters
.:Amateur:.
.:Amateur:.

Berichtdoor Kala » zo 11 dec, 2011 18:02

Arwen schreef:Hij is keurig schoon gelukkig, we hebben meteen even gecheckt. Tandjes zijn ook mooi oranje.
Kan het zijn dat hij een vrouwtje wil? Daar hadden we over gelezen dat ze dan ook enorm kunnen piepen.
Hij is namelijk ook continue bezig met een groot nest aan het bouwen helemaal bovenin de kooi.
De andere houd zich daar totaal niet mee bezig.

Een vrouwtje willen, lijkt me sterk. Aangezien veel dames het ook doen...
Yesterday is history, tomorrow is a mystery. Today is a gift, thats why it's called 'the present'.
Afbeelding
My degus flourish well on their species appropriate and balanced diet. You can read along, try and see for yourself!
Kala

Berichtdoor Arwen » zo 11 dec, 2011 18:03

toch wel prettig om te lezen dat het herkenbaar is en dus geen uitzondering.
Tja, ik had het gelezen in een boekje en op internet, wilde alle mogelijkheden aankaarten... maar als vrouwtjes het ook doen....
Arwen

Keer terug naar Omgang en Gedrag