Koppelen degoes

Lees hier alles over het gedrag van degoes.

Koppelen degoes

Berichtdoor KazzDH » zo 29 jan, 2012 10:08

Twee jaar geleden had ik twee driejarige degoebroertjes overgenomen, Tut en Hola. Een paar weken geleden is Hola doodgegaan, hij had problemen met zijn tanden en ging steeds verder achteruit, ondanks bijknippen door de dierenarts en bijvoeren. Ik wilde Tut niet alleen laten dus een nieuwe uit de opvang meegekregen, een mannetje van anderhalf jaar, Tub. Ik heb ze aan elkaar laten wennen op neutraal terrein, hokken tegen elkaar gezet zodat ze konden snuffelen, en ze toen samengezet in de schoongeschrobde volière. Het ging erg goed, maar een paar dagen later begon het vechten. Heb toen besloten het wat langzamer aan te doen en ze overdag in een ren gedaan en ’s avonds in hun eigen hok. Nu denk ik dat het omgaan met een energiekere degoe en de stress van het in en uit het hok halen Tut, die toch al niet zo handtam was, fataal is geworden, hij wilde sinds gisteren alleen maar slapen en vanochtend lag hij dood in zijn slaapmandje. Nu zit Tub dus alleen. Bij nader inzien had ik Tut op zijn oude dag misschien beter in zijn eentje kunnen laten maar ja, dat is nu te laat. Ik denk dat ik Tub wel weer kan koppelen, hij is jong en energiek, maar wat is nu het beste om hem aan te koppelen: andere man, paar andere mannen, of castreren en het met vrouwtjes proberen? Misschien hebben jullie nog ideeën?
KazzDH
.:Snuffelaar:.
.:Snuffelaar:.

Re: Koppelen degoes

Berichtdoor Butters » zo 29 jan, 2012 13:57

Ik zou voor mannetjes gaan zodat je nog niet eens de stress en de kosten van het casteren erbij krijgt, al kan het in sommige gevallen wel helpen (degoes kunnen na castratie wat minder dominant en agressief worden).

Je zou naar de opvang terug kunnen gaan en daar proberen een of meerdere degoes te koppelen aan Tub, of degoes meenemen met koppelgarantie dat als het niet gaat de degoe ook weer terug mag.

En je schrijft dat Tub een energieke degoe is maar is hij ook niet een beetje dominant? Dan moet je eigenlijk een een degoe zoeken die niet wil domineren en die niet wil proberen de macht over te willen nemen. Een rustige onderdanige degoe dus.

Een of meerdere jonge mannetjes kan ook dat gaat in de meeste gevallen in het begin goed, na 6 maandjes kunnen de jonkies een poging nemen om de macht over te nemen maar als Tub als redelijk dominant is zal dat snel afgelopen zijn.
Butters
.:Amateur:.

Berichtdoor Kala » zo 29 jan, 2012 15:03

Het is nooit goed om een degoe alleen te laten zitten! Je hebt in elk geval moeite voor Tut gedaan om een nieuw vriendje te zoeken. Liever dat, dan je beestje eenzaam laten verpieteren en uiteindelijk eenzaam te laten sterven.

Het is makkelijker om je beestjes met 3 of met 4 samen te houden, mits de kooi groot genoeg is. Dan zit je niet zo in de rats als er 1 komt te overlijden.

Verder is je vraag al beantwoord en kun je ook de zoekfunctie eens gebruiken. Er is al veel over dit onderwerp geschreven.
Yesterday is history, tomorrow is a mystery. Today is a gift, thats why it's called 'the present'.
Afbeelding
My degus flourish well on their species appropriate and balanced diet. You can read along, try and see for yourself!
Kala
.:Kwebbelkous:.
.:Kwebbelkous:.

Berichtdoor Evelyne » zo 29 jan, 2012 20:05

Castratie bij degoes verandert niks aan het karakter, ze worden er niet rustiger of minder dominant op.....
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Groetjes Evelyne
Evelyne
.:Admin:.

Berichtdoor Butters » zo 29 jan, 2012 20:54

Ik ken al verschillende gevallen waarvan de DA adviseerde om extreem vechtende degoes de beestjes te laten castreren.
En met succes, door het hoge testosteron gehalte gedragen de beestjes zich agressiever en na castratie kunnen ze veel rustiger en minder dominant worden.

Het is een flinke ingreep maar kan in bepaalde gevallen wel degelijk helpen.
Butters

Berichtdoor Evelyne » ma 30 jan, 2012 09:01

Vaak wordt dat inderdaad gedacht, bij veel dieren is dat zo.
Degoes zijn daar een uitzondering van. Wellicht toeval geweest?
wij hebben door de loop der tijd een stuk of 8 mannetjes gecastreerd, als ze opgeknapt zijn gaan ze gewoon weer verder als vantevoren....
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Groetjes Evelyne
Evelyne

Keer terug naar Omgang en Gedrag