Jonge degoes koppelen

Lees hier alles over het gedrag van degoes.

Jonge degoes koppelen

Berichtdoor Stephsie82 » do 01 maart, 2012 08:43

Is het mogelijk om 2 jonge degoes uit verschillend nest direct bij elkaar te zetten? Ik weet dat je bij volwassen het best aanpakt in stappen, maar niet echt zeker voor jonge dieren. Ik vermoed van niet, maar vraag het toch maar voor de zekerheid.
Lyna en Minu, zusjes 1,5 jaar oud
Knudde, gecastreerd mannetje, 1,5 jaar oud
Stephsie82
.:Amateur:.

Re: Jonge degoes koppelen

Berichtdoor Kala » do 01 maart, 2012 10:18

Persoonlijk zou ik voor meerdere dieren uit 1 nest of een reeds bestaand groepje gaan. Zeker als je nog onbekend bent met deze dieren. Daarmee verklein je de kans op gedoe als ze ouder worden.

Volgens mij maakt het niet uit of je jong of oud bij elkaar zet: Ze moeten aan elkaar wennen en dat moet in stappen gebeuren. Ook zou ik, als je alleen jonge dieren wilt, niet té jonge dieren nemen (dus plm. 8 weken). Ze hebben veel te leren in die paar weken van hun ouders en als ze daarna alleen komen te zitten, kunnen ze het van niemand meer leren. Denk hierbij aan gedrags- en hiërarchie regels, rollen in het zand, klimmen, springen, etc.

Deze dieren worden tussen de 5 en de 9 jaar, met uitloop (kijk maar naar pas overleden Sammie). Een groepje dieren van 1 of 2 jaar heb je ook nog VEEEEEL plezier van! Als je goed doorvraagt, achterhaal je vrij snel of en hoe tam de dieren zijn.
Yesterday is history, tomorrow is a mystery. Today is a gift, thats why it's called 'the present'.
Afbeelding
My degus flourish well on their species appropriate and balanced diet. You can read along, try and see for yourself!
Kala
.:Kwebbelkous:.
.:Kwebbelkous:.

Berichtdoor Stephsie82 » do 01 maart, 2012 19:02

Ik stelde deze vraag omdat ik iemand heb gevonden met nog een vrouwelijk jong van 10 weken. En ze wil het eventueel nog eventjes houden tot ik mijn kooi heb en alles in orde gebracht. En dan heb ik ook nog tijd om ander te vinden.

Maar jullie raden dus aan om er 2 te nemen die al bij elkaar zaten?
Stephsie82

Berichtdoor Butters » do 01 maart, 2012 19:10

Ja ik zou ook gewoon degoes uit één nestje nemen. Heb je de minste kans op problemen.
2 "vreemde" jonkies bij elkaar gaat vaak wel goed maar zodra ze volwassen zijn is er een kans dat er alsnog gevechten uitbreken om de rangorde te bepalen.
Butters

Berichtdoor Stephsie82 » vr 02 maart, 2012 08:00

Merci voor de goeie raad, zal dus uitkijken voor 2 uit zelfde nest.
Stephsie82

Keer terug naar Omgang en Gedrag