Wie kan mij advies geven?

Lees hier alles over het gedrag van degoes.

Wie kan mij advies geven?

Berichtdoor DegoeDriebergen » zo 10 jun, 2012 14:08

Hallo,

Ik heb sinds december 2011 2 degoes uit de opvang gehaald en ben er sinds dien helemaal gek van. Helaas is begin dit jaar een van beide degoes komen te overlijden door zware gebidsproblemen. Omdat ik de gezelligheid van mijn degoes niet wil missen en mijn hok groot genoeg is 1.80 h x 1.00 b x 0.80 d ben ik spoedig op zoek gegaan naar een nieuwe vriend voor mijn inmiddels 4 jaar oude zeer dominante blinde degoe. Bij toeval kwam ik erachter dat in de dierenwinkel hier in de buurt een jonge degoe alleen zat. Deze heb ik gekocht eerst 5 dagen naast elkaar laten wenen en vervolgens geprobeerd tekoppelen. Dit ging helemaal fout er brak een gevecht uit en het bloed vloog in de ronte. Ik was hier zo van geschrokken dat ik dacht nou eerst maar even naast elkaar houden en dan maar eens rustig bedenken hoe nu verder. Inmiddels contact gezocht met verschillende knaagdierenopvang adressen en Het Knagertje Den Haag had de meeste kennis (een behoorlijk eindje van Driebergen) maar na contact gehad met hun kon ik na 6 weken met beide heren langs komen. Hier aangekomen bleken zij ongeveer 40 degoes in de opvang te hebben zitten. Nou het koppelen verliep vlekkelooos geen gevecht helemaal niets thuis aangekomen 6 uur in de badkamer laten lopen en soms begonnen ze wat te boksen maar later lagen ze ook weer samen te slapen helemaal goed. Nou inmiddels 6 weken later ben ik weer terug gegaan naar Het Knagertje om aan mijn groep nog 2 degoes toe te voegen want al deze zielige dieren die nooit opgehaald worden vond ik dat ik er tenminste een paar een goed huis moesten krijgen. Daar begreep ik dat je binnen de eerste 15 minuten kunt zien of er een klik is met de andere of niet. We hebben er een stuk of 6 gekoppeld en ongeveer 3 weken geleden ben ik richting huis vertrokken met mijn blinde oude (4 jaar), een nieuwe uit de opvang (1 jaar), mijn nieuwe uit de dierenwinkel (1/2 jaar) en een heel kleintje van 3 maanden. Super leuke groep snel gewent en bijna direct in het grote hok gedaan nadat deze grondig schoongemaakt was. De eerste week geen problemen maar op een of andere manier blijven mijn twee oude degoes (4 jaar en 1/2 jaar) met elkaar vechten en soms gaat dit tot bloedens toe. Ik heb de 1/2 jarige uit het hok gehaald en een week naast het hok gehad en daarna weer geprobeerd samen te zetten maar binnen een uur zat hij achter alle drie de degoes aan om ruzie te zoeken. Maar het rare is als ik hem roep springt hij direct in mijn handen en kan ik hem weer apart zetten. In de dierenwinkel was deze degoe 3 maanden zeiden ze maar omdat hij bijna 2 x zo groot was als mijn nieuwe jong en hij volgens Het Knagertje een beetje raar reageert zou het zomaar kunnen zijn dat hij lang alleen heeft gezeten en dat hij daarom zo explosief reageert. Aangezien ik over 1 week 3 weken op vakantie ga en mijn moeder de dieren verzorgt blijft hij nu voorlopig even apart zitten van de rest (6 weken) daarna wil ik het koppelen weer opnieuw proberen met hopelijk een beter resultaat. Hopelijk heeft hij gewoon wat meer tijd nodig om te wennen.

Wie heeft tips? Moet ik ze alle 4 tegelijk koppelen? In een kleine ruimte? Moet ik de kooi met de week steeds groter maken ook dit kan soms tot problemen lijden.

Al jullie tips zijn van harte welkom.... ik ben een beetje ten einde raad :-(

Groetjes Marieke
DegoeDriebergen
.:Snuffelaar:.

Re: Wie kan mij advies geven?

Berichtdoor Kala » zo 10 jun, 2012 19:50

Wat een gedoe! Maar wel super dat je de opvang beestjes een kans geeft!!
Dat je het kunt zien met zo'n 15minuutjes, heb ik ook gaandeweg ontdekt.

6 Weken alleen zitten is wel erg lang en kan zomaar het koppelen nog lastiger maken dan het is...
Wat je zou kunnen proberen is 2 zandbakjes telkens van kooi omwisselen, zodat ze naar elkaar gaan ruiken. Je kunt misschien zo'n muisje van Ikea halen en die eerst in het nest van het groepje leggen (zodat ze erop gaan liggen en naar hen gaat ruiken) en daarna in de kooi leggen van het beestje wat er moeite mee heeft, zo blijven afwisselen.
Het schijnt dat het 's avonds bij elkaar zetten, rond 'bedtijd', kan helpen. Dan dwing je ze bijna tot samen slapen en dat kan helpen om een band te krijgen...

Het boksen is op zich niet zo'n probleem, maar het tot bloedens toe vechten wel.

Hopelijk helpen de bovenstaande dingetjes. Ik zou het anders ook niet weten...
Yesterday is history, tomorrow is a mystery. Today is a gift, thats why it's called 'the present'.
Afbeelding
My degus flourish well on their species appropriate and balanced diet. You can read along, try and see for yourself!
Kala
.:Kwebbelkous:.

Berichtdoor DegoeDriebergen » wo 13 jun, 2012 14:49

Hoi,

Ik heb de kleinere kooi in het grote hok staan. Dus hij is niet helemaal alleen ze kunnen ruiken en bij elkaar zitten alleen zit er een hekje tussen :-). De vorige keer heb ik de degoes ook ieder apart gehad en vervolgens na lange tijd weer samen gezet en toen waren ze helemaal gewent. Het belangrijkste wat ik eigenlijk moet weten is ga ik straks beginnen met koppelen met 4 degoes tegelijk of pak ik eerst de 2 vechtende en pas als dat goed gaat voeg ik de 2 niet vechtende degoes aan de groep toe? Wie heeft hier een mening over?
DegoeDriebergen

Berichtdoor Kala » wo 13 jun, 2012 15:55

Ik persoonlijk zou de 2 vechtende degoes uit elkaar halen. Ze steken elkaar vaak aan en vervolgens hitsen ze elkaar extra op.

Ik zou ervoor zorgen dat je met de 2 niet vechtende begint, zodat de nieuwe maatjes heeft en op terug kan vallen. Daarna moet je goed kijken wie de aanstichter is van de ruzies. Die zou ik persoonlijk er als laatste bij zetten.

Nogmaals, zorg dat ze naar elkaar ruiken. Dat kan de gemoederen wat temperen.
Yesterday is history, tomorrow is a mystery. Today is a gift, thats why it's called 'the present'.
Afbeelding
My degus flourish well on their species appropriate and balanced diet. You can read along, try and see for yourself!
Kala

Berichtdoor DegoeDriebergen » zo 17 jun, 2012 16:07

Hallo,

Mijn aller oudste degoe is de ruzie zoeker en mijn iets jongere degoe wil hem niet gewonnen geven omdat hij die positie wil hebben. Inmiddels zit opa met de twee nieuwe in het grootste gedeelte en de jonge degoe die niet opgeeft met vechten in een kleiner hokje apart. De eerste 3 dagen zaten ze nog geregeld door de trailies te vechten maar sindsdien is het rustig en hoor ik ze alleen nog maar zachtjes tegen elkaar kletsen. Nu ga ik eerst lekker 3 weken met vakantie en daarna zal ik de badkamer gereed maken om eerst de 2 nieuwe met het vechtende jong samen te zetten. Hier verwacht ik niet veel problemen mee en als deze dan 2 uurtjes aan elkaar hebben kunnen wennen zet ik opa erbij en dan hoop ik dat ze elkaar nu wel moeten. Ik zal er bij het koppelen in iedergeval voor zorgen dat nest, vloer en degoes naar een sterk luchtje ruiken :-).

Bedankt voor de tips...
DegoeDriebergen

Keer terug naar Omgang en Gedrag