en nu??

Lees hier alles over het gedrag van degoes.

en nu??

Berichtdoor Kierr » za 22 dec, 2012 22:45

Hallo allemaal,

afgelopen week is 1 van mijn degoe mannen overleden helaas.
Natuurlijk baal ik als een stekker,
maar voor het overgebleven mannetje meteen maar ff verder gaan..

Wat is jullie advies? ik heb nu 1 man over,
hier een man bij zetten gaat moeilijk heb ik gelezen?

Is dan castreren en een vrouw er bij zetten een betere optie?
Heeft dit ook niet heel veel risicos?

De leeftijd is onbekend, want ik heb ze overgenomen van iemand anders,
al het advies is meeeeeeer dan welkom.
Kierr
.:Snuffelaar:.

Re: en nu??

Berichtdoor Kala » zo 23 dec, 2012 11:50

Allereerst, sterkte met het verlies!

In deze periode is het testosteron level van de mannetjes hoog, omdat het paartijd is. De dames hebben vaak ook meer last van hun hormonen. Normaal ben ikzelf er altijd voor om zo snel mogelijk weer een maatje te vinden, maar heel eerlijk gezegd zou ik nu even wachten tot het nieuwe jaar, als de ergste hormonen weer wat getemperd zijn. Ik denk dat je slagingskans dan wat groter is dan nu.

Het verschil in koppelen van mannetjes en vrouwtjes is volgens mij een fabeltje. Vrouwtjes koppelen kan net zo'n crime zijn als het koppelen van mannetjes. Dames worden vaak onderschat...

Als je op zoek gaat naar een mannetje (bij voorkeur 2 om herhaling te voorkomen), bedenk je dan eerst wat voor type je eigen mannetje is en vanuit daar wat hij nodig heeft als maatje. Als het beestje zelf erg onderdanig is, kan daar prima een wat dominanter mannetje bij. Is het diertje zelf erg dominant, dan kun je beter gaan zoeken naar een wat onderdanig mannetje.

Heb je wat op het oog, vraag dan goed door. Vraag wat ze zoal te eten krijgen (ook de snacks!) en hou je even van de domme. Daarmee krijg je vaak meer los en hoor je vaak wat meer de waarheid ;). Hiermee kun je toekomstige problemen voorkomen.

Probeer ook een beestje te zoeken wat een béétje in de buurt van de leeftijd van je huidige beestje komt. Ik weet dat je het niet zeker weet, maar als het leeftijdsverschil te groot is (meer dan 2 jaar) kun je (let op! KUN je) op latere leeftijd problemen krijgen (eigen ervaring). Pups worden vaak makkelijker geaccepteerd, maar worden zo tussen de 8 en de 12 maanden volwassen en krijgen dan echt hun karakter. Dit is voor hen het punt om de hiërarchie strijd aan te gaan en ook dat kan voor problemen zorgen.

Vraag ook of je het beestje terug mag brengen als het blijkt dat het ECHT niet klikt. Anders zit je daar weer mee... Met 1 week op proef, kom je vaak al een heel eind.

Als je daadwerkelijk een beestje op het oog hebt en gaat ophalen, maak dan een neutraal terrein klaar. Een plek wat noch naar de een, noch naar de ander ruikt. Zorg dan ook voor een scheidingswand, waarbij ze elkaar wel kunnen zien en ruiken, maar niet kunnen aanvallen (worst case scenario...).

Als je het andere beestje gaat ophalen, neem dan wat nestmateriaal van je eigen beestje mee in het reisbakje. En dit werkt 2 kanten op. Zo kan het nieuwe beestje aan de nieuwe geur wennen en gaat er zo ook een beetje naar ruiken, wat je huidige beestje weer prettig vindt.

Bij het koppelen zelf, gaat het voornamelijk om je intuïtie... Het verschilt namelijk per karakter wat je moet doen en je beslist vaak aan de hand van wat je ziet gebeuren. Hangen ze al grommend met de tanden in het gaas, weet je dat het geen 'match made in heaven' is... Negeren ze elkaar volkomen, kun je veel sneller stappen maken.
Yesterday is history, tomorrow is a mystery. Today is a gift, thats why it's called 'the present'.
Afbeelding
My degus flourish well on their species appropriate and balanced diet. You can read along, try and see for yourself!
Kala
.:Kwebbelkous:.

Berichtdoor Stephsie82 » zo 23 dec, 2012 12:52

Ik heb zelf juist een geslaagde koppeling achter de rug. Het is iets waar je zeker goed voorbereid voor moet zijn. Het is ook nogal stresserend vond ik, die constante spanning en het gedrag zoveel in de gaten houden.
En ga zeker niet voor de eerste degoe dat aangeboden wordt. Het is inderdaad zielig dat je huidige degoe nu alleen zit, maar je moet er ook niet zomaar eentje nemen om bij te zetten. Je wilt dat hij terug gelukkig wordt en neem er dus je tijd voor om rond te kijken voor nieuw gezelschap.
Heb het ook gedaan en blij dat ik mijn tijd nam met het zoeken naar meer gezelschap.
Lyna en Minu, zusjes 1,5 jaar oud
Knudde, gecastreerd mannetje, 1,5 jaar oud
Stephsie82
.:Amateur:.

Berichtdoor Kierr » zo 23 dec, 2012 13:39

Dankjullie wel voor de reacties, heel erg fijn.

Ondertussen marktplaats maar afgesnuffeld en wat mailtjes gestuurd,
voor informatie.

Verder kan in het nieuwe jaar mijn schoonvader een split maken,
van RVS oid.
Ideaal.

Bij gerbils koppelen wissel je de beesies 1x per dag van plek,
zodat ze in elkaars geurtje komen te zitten.
Ongeveer een week lang
is dit voor Degoes ook handig?

Verder heb ik tot nu toe hele rustige beestjes gehad,
die perfect met elkaar samen gingen,
dus eigenlijk geen idee of mijn overgebleven mannetje dominant is of niet.
Want tegen elkaar waren ze altijd heel erg lief.

Kan je aan groote/ gewicht / e.d. zien hoe oud een Degoe is ongeveer?
Blijfen ze heel hun leven groeien?
of is dit alleen in een bepaalde periode?

nogmaals heel erg bedankt voor de reacties.
Kierr

Berichtdoor Kala » ma 24 dec, 2012 21:57

Kierr schreef:Bij gerbils koppelen wissel je de beesies 1x per dag van plek,
zodat ze in elkaars geurtje komen te zitten.
Ongeveer een week lang
is dit voor Degoes ook handig?

Is volgens mij nooit zo gedaan, maar is het proberen waard. Kijk nogmaals goed hoe ze op elkaar reageren. Als ze al agressief op elkaar reageren, kan dit wisselen van plek en de geuren erg veel stress opleveren.

Kierr schreef:Kan je aan grootte/ gewicht / e.d. zien hoe oud een Degoe is ongeveer?
Blijven ze heel hun leven groeien?
of is dit alleen in een bepaalde periode?

Kort gezegd: Nee.

Met de leeftijd van een jaar (ongeveer) zijn ze redelijk uit gegroeid. Een degoe kan erg veel in formaat en gewicht verschillen. Dit kan van 180 tot 320gr gaan en kan allemaal een gezond gewicht zijn voor je degoe. Ligt erg aan het postuur van het beestje.

Met ongeveer 7 jaar krijgen ze pigmentvlekken op de oren. Dan weet je dat ze echt oud beginnen te worden ;).
Yesterday is history, tomorrow is a mystery. Today is a gift, thats why it's called 'the present'.
Afbeelding
My degus flourish well on their species appropriate and balanced diet. You can read along, try and see for yourself!
Kala

Berichtdoor Kierr » ma 24 dec, 2012 22:10

Oké dankjewel...

Donderdag kan ik bij iemand komen kijken die Degoes heeft,
In babberich.. Hij had er wel rond de 100 zei hij.
Roy wieleman heette deze meneer.

Misschien iemand al ervaring met deze man?
Kierr

Berichtdoor Evelyne » di 25 dec, 2012 09:18

Ik ken hem niet maar met 100 degoes lijkt het me een broodfokker
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Groetjes Evelyne
Evelyne
.:Admin:.
.:Admin:.

Berichtdoor Kala » di 25 dec, 2012 09:48

Voelt voor mij ook niet goed...
De kans is erg groot dat je beestjes van inteelt krijgt en daarmee de bij behorende problemen.

Misschien op zich wel goed om te gaan kijken. Als het echt heel slecht is, kun je de dierenbescherming inschakelen.
Afbeelding
Kala

Berichtdoor Kierr » di 25 dec, 2012 11:05

Heb er zelf ook nog niet zon goed gevoel bij..

Verder zitten er in de opvang in Zetten Degoes,
Maar deze zijn totaal niet tam,
Denk dat ik daar ook spijt van krijg als ik dat doe..

Toch nog maar verder zoeken.

Zijn er geen goede hobby fokkers in Nederland,
Of misschien wel in duitsland?
Kierr

Berichtdoor Stephsie82 » di 25 dec, 2012 19:33

Mijn 2 meisjes komen van een hobbyfokker in Breda. Ze waren al redelijk tam en heb nog geen gezondheidsprobleem gehad. Hij heeft er ook niet altijd dus dat is toch al teken dat het geen broodfokker is
Lyna en Minu, zusjes 1,5 jaar oud
Knudde, gecastreerd mannetje, 1,5 jaar oud
Stephsie82

Berichtdoor Kierr » di 25 dec, 2012 23:11

Breda is voor mij wel heeeeel erg ver rijden.
Woon helemaal in het oosten..

Hopelijk vind ik iets nog wat dichterbij
Kierr

Berichtdoor Kala » wo 26 dec, 2012 10:01

Kierr schreef:Heb er zelf ook nog niet zon goed gevoel bij..

Verder zitten er in de opvang in Zetten Degoes,
Maar deze zijn totaal niet tam,
Denk dat ik daar ook spijt van krijg als ik dat doe..

Toch nog maar verder zoeken.

Zijn er geen goede hobby fokkers in Nederland,
Of misschien wel in duitsland?

De mevrouw in Zetten verzorgt ze goed, maar heeft amper kennis van deze beestjes. Absoluut de moeite waard om te gaan kijken!

Een vriendinnetje van mij heeft daar twee degoes vandaan gehaald en dat waren de liefste en tamste beestjes OOIT. Volgens die mevrouw waren ze nooit meer te koppelen, maar dat is nooit een probleem geweest.

En ook al zouden ze niet zo tam zijn, met liefde en aandacht krijg je een heleboel voor elkaar!
Afbeelding
Kala

Berichtdoor Kierr » wo 26 dec, 2012 11:37

De Degoes die ze nu heeft zitten komen van een groenschool,
Mochten na de school vakantie ineens niet meer terug naar die school,
Zijn toen weer naar iemand anders gegaan,
Maar bleek man en vrouw te zijn.
Dus vrouwtje zwanger, niet uit elkaar gehaald,
Kleine overleden na een tijdje, waarschijnlijk weer zwanger,
Nu 3 dames en 3 heren, en ze zijn helaas niet hand tam vertelde ze...
Kierr

Berichtdoor Kala » do 27 dec, 2012 09:38

Kierr schreef: en ze zijn helaas niet hand tam vertelde ze...

Dat zei ze bij die beestjes die mijn vriendinnetje ophaalde toen ook. Maar eenmaal in een andere setting, waren ze echt super lief en aanhankelijk. En, wat ik al zei, met tijd en aandacht krijg je ze wel handtam
Afbeelding
Kala

Keer terug naar Omgang en Gedrag