Stoeien over snacks

Lees hier alles over het gedrag van degoes.

Stoeien over snacks

Berichtdoor Miertje86 » vr 22 maart, 2013 17:20

Hoi allemaal,

Ik vroeg me af of jullie mischien tips hebben om mijn vier degoes rustig snacks te kunnen geven. Elke dag geef ik mijn degoes hun voer uit mijn hand, voordat ik het bakje vul. Eens in de zoveel dagen krijgen ze daarnaast ook later op de dag een snack (gedroogde bloemen/ ertwen, haver, enz.) zodat ze aan mij wennen en ik wil ze leren op mijn hand te zitten. Nu vinden ze die snacks alleen zo lekker, dat ze er helemaal wild van worden en met zijn vieren om mijn handen gaan vechten. Ze gunnen elkaar echt helemaal niets van het voer, duwen elkaar weg met hun pootjes en ze boksen erom. Dit resulteert erin dat als ik niet oppas ik bij elke hand één degoe heb en dat de overige twee er redelijk buiten worden gehouden en die een stuk minder krijgen. Voor hun strooi ik daarom vaak wat op de bodem van de kooi.

Ik weet dat degoes een rangorde hebben. Maar ik zou het fijn vinden als de minder dominante degoes ook op een gegeven moment hun tijd zouden krijgen om iets rustigs uit mijn hand te kunnen pakken, zonder dat ze de hele tijd door de dominantere worden afgesnauwt en weggeduwd. Daarnaast kan ik de degoes zo volgens mij niets leren omdat ze alleen maar bezig zijn met verdedigen van het voedsel.

Iemand tips over hoe ik dit zou kunnen diregeren?
Miertje86
.:Snuffelaar:.

Re: Stoeien over snacks

Berichtdoor Stephsie82 » vr 22 maart, 2013 19:41

Is iets typisch, volgens mij kun je hier niet veel aan doen. Misschien kun je wel gewoon elk een stukje geven. Als er twee bezig zijn, kun je de andere met een stukje op je hand lokken. Maar ze rustig uit je hand laten eten zal denk ik niet meer lukken. Het is hetzelfde hier als ik zoiets zou doen, Minu zal met stukje weglopen, Knudde wss ook maar Lyna mijn dominante zal erbij blijven zodat alleen zij de rest kan eten.
Lyna en Minu, zusjes 1,5 jaar oud
Knudde, gecastreerd mannetje, 1,5 jaar oud
Stephsie82
.:Amateur:.
.:Amateur:.

Berichtdoor Kala » vr 22 maart, 2013 20:07

Ik denk dat je dat zelf ook een beetje in de hand hebt. Als ik mijn hand optil als 1 van de meiden erop zit, komt daar echt niemand anders meer bij. Ik bepaal wie erop komt en ik accepteer het niet dat ze ruzie maken op 'mijn' hand. Dat is namelijk niet iets van hun om ruzie over te maken.

Ik heb nu zelf voor het eerste een groepje van 4, dus ik moet dat ook weer even opnieuw uitzoeken hoe we hier vorm aan gaan geven. ;)

Je kunt ook de twee dominantste even een groter snoepje geven zodat zij weglopen om dit lekker op te smikkelen. Zo krijgen de twee minder dominante ook even de kans.

Alle dieren die met eten getriggered kunnen worden, kun je dingen leren. Ik heb Pinky geleerd om van de snoeppot weg te lopen en op de hand te gaan zitten en daar blijft ze dan ook zitten tot ze daadwerkelijk wat lekker krijgt. Hiervoor moet je heel consequent zijn en op het juiste moment belonen.
Yesterday is history, tomorrow is a mystery. Today is a gift, thats why it's called 'the present'.
Afbeelding
My degus flourish well on their species appropriate and balanced diet. You can read along, try and see for yourself!
Kala
.:Kwebbelkous:.

Berichtdoor Miertje86 » zo 24 maart, 2013 16:20

Ik ga proberen ze wat consequenter te belonen, ze worden nu alleen al helemaal hyper als ze de deksel van de snoeppot horen open gaan.

Maar het lijkt me dat ik ze dus eigenlijk helemaal niets moet geven als ze lopen te ruziën en alleen maar als ze normaal iets uit van hand pakken?
Miertje86

Berichtdoor Kala » ma 25 maart, 2013 07:14

Miertje86 schreef:Ik ga proberen ze wat consequenter te belonen, ze worden nu alleen al helemaal hyper als ze de deksel van de snoeppot horen open gaan.

Maar het lijkt me dat ik ze dus eigenlijk helemaal niets moet geven als ze lopen te ruziën en alleen maar als ze normaal iets uit van hand pakken?

Beloon degene die rustig zijn.
En open de pot zo nu en dan zonder ze wat te geven.
Yesterday is history, tomorrow is a mystery. Today is a gift, thats why it's called 'the present'.
Afbeelding
My degus flourish well on their species appropriate and balanced diet. You can read along, try and see for yourself!
Kala

Keer terug naar Omgang en Gedrag