Help

Lees hier alles over het gedrag van degoes.

Help

Berichtdoor Sylvie85 » wo 03 jul, 2013 19:07

Ik heb al 10 jaar degoes. Nu opeens problemen.
Sinds januari hebben we er drie jonge degoes bij.
Mijn degoes Toffie en Dinky waren hun zusje verloren.
Ze waren niet zichzelf en aten slecht. Daarom besloten we er jonge diertjes bij te zetten.
Dit ging meteen goed! Ze lagen meteen bij elkaar in het mandje te slapen.
Twee weken geleden ging het opeens mis??
De oudere Toffie is tot bloedens toe gebeten. Heb het toen aangekeken.
Het gebeurde maandag en woensdag ging het steeds slechter met Toffie.
Ze durfde niet uit huisje te komen, at en dronk niet. Kleintjes uit kooi weg gehaald.
Met het gevolg dat ze in drie dagen tijd mager werd.
Ik naar de dierenarts. Het lag niet aan gebit. De dierenarts adviseerde om de dieren niet meer bij elkaar te zetten. Heb diverse koppel pogingen gedaan. Niets werkt.
Los van elkaar vallen ze Toffie weer aan. Toffie is dan meteen bang.
Dat gaat dus niet meer.
De kleintjes zijn met z'n drieën apart ook niet gelukkig volgensmij.
Een van de drie piept de laatste paar dagen hard. Net of ze bang is in andere kooi.
Dit vind ik ook erg zielig. Een van die drie laat zich opeens niet meer oppakken.
Mijn favoriet van de drie vindt het nog wel gezellig om er uit te komen.
Ik heb dit nog nooit eerder gedacht maar...
Als ze niet alle drie gelukkig hier zijn. Misschien dat iemand anders dan beter voor ze kan zorgen.
Iemand zou ze dan met kooi erbij mogen hebben.
Ons huis is niet berekend op nog een kooi.
Toffie en Dinky hebben al een kooi. Dan heb je nog de 4 chinchilla's en de 3 stekelmuizen.
Ik zal de kleine slimme degoe Sylvie wel gaan missen.
De gene die er niet uit wil en bijt heeft wel een verhaal achter zich. Ze is verstoten uit het nest.
Is er iemand die hier mee om kan gaan en haar een gelukkig leven kan bieden?
Of heeft iemand een andere oplossing zodat ze kunnen blijven.
Alvast bedank!
Sylvie85
.:Snuffelaar:.

Re: Help

Berichtdoor Kala » wo 03 jul, 2013 19:28

Hoi en welkom. Jammer alleen dat het onder deze omstandigheden moet...

Dieren zo bij elkaar zetten is nooit een goed idee. Jonge dieren worden vaak wel geaccepteerd omdat ze geen bedreiging vormen, maar als ze wat ouder worden gaan ze de hiërarchie strijd aan.

Aller eerst: Heb je het geslacht van de jonge/alle dieren gecontroleerd? Ook ben ik nieuwsgierig naar de afmetingen van je kooi.

Verder zou ik nu even alles tot rust laten komen. In elk geval een week scheiden. Daarna kun je gaan beginnen met de kooien tegen elkaar aan te zetten. Op deze manier wennen ze weer aan elkaars geur en energie. Dan kun je nestmateriaal en zand uit gaan wisselen. Zo krijgen ze langzaamaan elkaars geur (weer). Je kunt de dieren ook in elkaars kooi omwisselen. Zo vermengen de geuren zich ook. Blijven ze hieronder allemaal rustig, dan kun je ze eens laten wennen in een ren met nog wat (enkel) gaas ertussen en als dat allemaal goed gaat, dan kun je ze eens bij elkaar zetten...

Dit kost tijd en kan van weken tot maanden duren. Wat de dierenarts zie dat ze niet meer bij elkaar kunnen gebeurt alleen in hoge uitzonderingen. Het is aan jou om het geduld op te brengen... Besef je dat iedere mislukte poging om ze te koppelen, ze een negatieve indruk van elkaar krijgen en dat deze dieren een prima geheugen hebben... ;)

Zelf ben ik een maand bezig geweest om 2 groepjes van 2 (waarvan 2 de ander echt lelijk verbannen hadden) weer bij elkaar te krijgen. Nu zitten ze met z'n 4en in een riante kooi. Echt een genot, maar het kost tijd en geduld!
Yesterday is history, tomorrow is a mystery. Today is a gift, thats why it's called 'the present'.
Afbeelding
My degus flourish well on their species appropriate and balanced diet. You can read along, try and see for yourself!
Kala
.:Kwebbelkous:.

Berichtdoor Sylvie85 » wo 03 jul, 2013 20:02

Ik zit al veel langer op dit forum maar kon vorige account niet meer openen (degoeliefhebster4).
Tot nu toe gingen bij eerdere groepjes koppelen zonder problemen.
Buiten de kooi vallen de dieren elkaar ook aan.
De kleintjes zijn van november vorig jaar.
Ik heb ze vanaf januari dit jaar. Vanaf toen tot twee weken geleden ging alles probleemloos.
Mijn kooi is groot. Heeft twee etages die weer onderverdeeld is met plankjes. Ieder heeft eigen slaaphuisje om zich terug te trekken. Meestal sliepen ze samen in hangmat of schapenwollen mandje. Wanneer Toffie kleintjes al een al ziet is ze bang. Ze zat op het randje. Dierenarts vond haar op het randje. Ik ga nu naar andere dierenarts dan Evert Jan de boer in Utrecht aangezien ik verhuisd ben.
Ik wil Toffie's leven niet opofferen.
Sylvie85

Berichtdoor Kala » wo 03 jul, 2013 21:15

Sylvie85 schreef:De kleintjes zijn van november vorig jaar.
Ik heb ze vanaf januari dit jaar. Vanaf toen tot twee weken geleden ging alles probleemloos.
Mijn kooi is groot. Heeft twee etages die weer onderverdeeld is met plankjes. Ieder heeft eigen slaaphuisje om zich terug te trekken.

Wat zijn de afmetingen van de kooi in centimeters? 'Groot' laat ieders verbeelding het zelf invullen.

Als ze van november vorig jaar zijn, zijn de dieren nu in hun puberteit aangekomen. Ze zijn nu 8 maanden oud en tussen de 8 en de 12 maanden worden ze volwassen. Dit zorgt ervoor dat ze de hiërarchie gaan opzoeken en aanvechten om de leiding over te nemen.

Heb je de dieren zelf gecontroleerd op het geslacht?
Yesterday is history, tomorrow is a mystery. Today is a gift, thats why it's called 'the present'.
Afbeelding
My degus flourish well on their species appropriate and balanced diet. You can read along, try and see for yourself!
Kala

Berichtdoor Sylvie85 » do 04 jul, 2013 10:13

Ja ik heb ze gecontroleerd op geslacht.

De kooi is:
Leefruimte b 95 X d 63 X h 120
Totaal 95x67x159
Lijkt mij groot genoeg. De kooi heeft meerdere verdiepingen en genoeg schuilplaatsen.

Dinky en Toffie zijn des tijds ook bij bestaande groep gezet.
Dit ging zonder problemen. Des tijds was er wel een echte leidster in de kooi.
Dit zijn Dinky en Toffie niet.

De rust bij de jonge dieren is weer terug. Hoor niet meer dat gillen.
Waar ze dan bang voor is geweest.

Minny en van de kleine blijft niet echt lief.
Ik denk dat dit komt omdat ze als baby is verstoten door moeder.
Ze heeft toen moeten vechten voor leven.
Ik heb door dat ik bij haar eigendommen uit de buurt moet blijven. Vandaar dat ik niet gebeten ben.
Mijn vriend daarin tegen wel.

Dinky en Toffie zijn niet dominant. Zelfs met een chinchilla hebben ze geen problemen.
Waarom de kleintjes dan moeten vechten om rangorde. Onderling doen ze dit ook niet.
Ik zie geen duidelijke leider zoals ik bij mijn eerdere groep wel had.
Sylvie85

Berichtdoor Kala » do 04 jul, 2013 16:25

Sylvie85 schreef:Ja ik heb ze gecontroleerd op geslacht.

De kooi is:
Leefruimte b 95 X d 63 X h 120
Totaal 95x67x159
Lijkt mij groot genoeg. De kooi heeft meerdere verdiepingen en genoeg schuilplaatsen.

Met 2 volle verdiepingen plus de bodem (wat je hebt) is dit geschikt voor 2 degoes. Voor meer, raad ik je aan om er 1 of 2 volle verdiepingen bij te maken.

Waarom de kleintjes dan moeten vechten om rangorde. Onderling doen ze dit ook niet.
Ik zie geen duidelijke leider zoals ik bij mijn eerdere groep wel had.

Omdat alle degoes dat doen rond deze leeftijd (-> puberteit) en dat het nu eenmaal in hun genen zit om het een paar keer te proberen. Als er nu geen duidelijke leider is dat nóg een reden dat ze dit gaan uitzoeken. Deze dieren hechten veel waarde en hebben dus veel behoefte aan hiërarchie, zoals wel meer sociale groepsdieren dat hebben. Dan komt er rust in de groep als dat eenmaal duidelijk is.
Afbeelding
Kala

Berichtdoor Sylvie85 » zo 04 aug, 2013 17:16

Er is nu rust in twee degoe kooien. Dieren komen tevreden over.
Na veel pogingen heb ik besloten om de jonge dieren apart te houden.
Er is nu een groep van 3 en een van 2.
De jonge diertjes ontwikkelen zich leuk. Ze worden steeds tammer.
Een van de drie zit in de avond gezellig op de bank.
Ze maakt dan allerlei trommeltjes met degoe lekkers open.
Maar een keer voor gedaan. Knap hè !
Mijn vriend wilde eigenlijk maar een kooi met degoes.
Daar luister ik niet naar. Ik heb nog nooit een dier weg gedaan.
En ben dit ook nooit van plan. Als je voor een dier kiest moet je er ook voor zorgen.
Blijf het wel jammer dat het alsnog na zoveel maanden mis kan gaan.
Sylvie85

Berichtdoor quickening » zo 04 aug, 2013 18:17

Fijn om te horen dat beide groepjes nu tevreden zijn. Natuurlijk is het jammer dat het geen grote groep is geworden, maar zo kan het nou eenmaal lopen. Het is sowieso altijd leuk om te zien hoe tam degoes kunnen worden als je ze veel aandacht en liefde geeft. :)
Afbeelding
Sam*(28.2.2012) & Frodo*(8.6.2012), Fudge*(31.7.2013), Floyd, Doyle & Finch
Dash*(22.12.2006), Flash* (10.4.2009), Dodge*(18.9.2010)
quickening
.:Admin:.
.:Admin:.

Keer terug naar Omgang en Gedrag