van 1 man naar 1 man en 2 vrouwelijke pups

Lees hier alles over het gedrag van degoes.

van 1 man naar 1 man en 2 vrouwelijke pups

Berichtdoor susan.ned » ma 03 feb, 2014 10:37

Hallo allemaal, Mijn degoe uk maakt gelukkig positieve sprongen in zijn herstel. Zijn ontsteking gaat weg en hij eet weer zelfstandig... nu wil ik 2 jonge degoe vrouwtjes bij hem plaatsen. Uk is wel heel dominant.... als ik hem bij mijn konijn en cavia in hun hok zet valt hij ze aan... en als mijn konijn los loopt in de woonkamer en uk ziet hem rent hij naar beneden en houd hij dinky (mijn konijn) constand in de gaten. Als uk uit zijn hok springt terwijl dinky in de kamer los loopt rent hij er ook als een gek achter aan en bijt hem terwijl dinky niks doet. Ik ben dus een beetje bang dat ondanks dat ik er dan 2 pups bij zet hij ze toch aanvalt.... Heeft iemand enig idee hoe ik dit moet aanpakken? Ik wil hem natuurlijk niet alleen laten... maar 2 aangevallen pups zie ik ook niet zitten....
susan.ned
.:Snuffelaar:.

Re: van 1 man naar 1 man en 2 vrouwelijke pups

Berichtdoor Cube » ma 03 feb, 2014 12:38

Wie zijn territorium was het eerder, die van de degoe of het konijn?

Mijn ervaring met degoes koppelen is dat het helpt om een neutraal terrein te kiezen voor de kennismaking. Omdat ze daar dan totaal geen geur herkenning hebben, zijn beide degoes op andermans terrein. er valt dus niets te verdedigen of in te nemen. Tot nu toe werkte dit bij mij heel goed.

ga je de 2 vrouwtjes nemen die recent op het forum werden aangeboden? ;)
Cube
.:Amateur:.

Berichtdoor melson » ma 03 feb, 2014 12:44

degoes, konijnen en cavias zijn allemaal verschillende soorten die je sowieso niet bij elkaar moet houden/zetten, ze hebben een compleet andere lichaamstaal. ik hoop, dat je toch minimaal 2 konijnen en 2 cavia's thuis hebt!

ook zet je degoes niet maar zo bij elkaar, die moeten echter wel gekoppeld worden.
het zal met pups misschien meevallen, daar kun je waarschijnlijk pas op latere leeftijd (als ze beginnen met puberen) ruzies verwachten...
voor een koppeling heb je geduld en tijd nodig, hoewel het bij pups misschien sneller gaat. door je kooi (op een verdieping) verticaal te splitsen kunnen ze veilig kennis met elkaar maken. als je aan de split geen agressie meer ziet, kun je beginnen het zandbad te ruilen en/ of de kanten zodat de geuren zich mengen en een groepsgeur ontstaat, zo wennen ze aan elkaar. uiteindelijk laat je ze bij elkaar , haal je de split uit de kooi. bij elke stap goed in de gaten houden...
dat is het een beetje in het kort, wat ik heb gelezen op het duitse en het internationale degoeforum. ik heb zelf nog niet gekoppeld :wink:
groetjes
Melanie

---------------------------------------------
http://mel-s-wereld.webnode.nl/
---------------------------------------------
melson

Berichtdoor susan.ned » ma 03 feb, 2014 13:04

Bedankt voor het advies.Dinky mijn dwerg konijn en soesja mijn cavia zijn hier al langer dan uk. Uk loopt pas sinds een maand ook in de woonkamer. Hij heeft eigenlijk een ,,degoe" kamer om los te lopen boven waar hij mag klimmen en slopen maar omdat hij zo ziek was mocht hij nu beneden zodat ik hem beter in de gaten kan houden. Mijn konijn zit samen met mijn cavia binnen en hun 2 samen gaan super goed. Ze zijn gek op elkaar. Verder heb ik nog 3 konijnen buiten. Ik neem er 2 jonge vrouwtjes bij omdat hij dus zo territoriaal is. Daarom vraag ik ook advies want ik vind het dus best spannend op deze manier om hem te koppelen maar vind het dus zielig om hem alleen te laten. ik ga iedergeval dan het hok opsplitsen. Als iemand nog ander advies heeft of een soort gelijke dominante degoe heeft en daar ervaring in heeft hoor ik het graag. :lol:
susan.ned

Berichtdoor susan.ned » ma 03 feb, 2014 17:26

ik ga vanavond bij iemand kijken die 2 vrouwtjes weg doet van 7 maanden 20 km van mijn huis weg dus dat valt wel te doen... als het nou goed gaat dan heeft uk weer 2 vriendjes....neem uk mee en kijk hoe hij reageert ben heel benieuwd :wink:
....
susan.ned

Berichtdoor Cube » ma 03 feb, 2014 17:34

succes!
Cube

Keer terug naar Omgang en Gedrag