Rangorde?

Lees hier alles over het gedrag van degoes.

Rangorde?

Berichtdoor Kiera » za 19 apr, 2014 16:58

hallo,

Ik vroeg mij af of er bij een groepje degoes een vaste "regel" is van wie er baas is. Gelijk bij kudde paarden of wolven.

Ik heb namelijk 3 vrouwtjes.
2 van aantal maanden, maar nog niet volwassen
en 1tje van een zeker meer dan een jaar (komt uit de opvang dus we weten het niet juist) Is dus wel volwassen.

IK heb de oudste (Aithusa) bij de 2 kleintjes gezet.
Nu is het zo dat zij ouder, groter en volwassen is dus natuurlijk de baas is. Alleen is zij van karakter het tegenovergestelde van dominant. Ze is ook heel bang en gaat liever de confrontatie uit de weg.
1 van de kleintje: Kahlan, is zeer dominant en laat Aithusa soms dus ook niet gerust. Zij probeert dan van gewoon weg te lopen, maar het kleintje geeft niet af en dan snauwt ze zo wel eens om duidelijk te maken van ik ben baas en laat me gerust.

Ik begin me sterk af te vragen of het soms beter is dat ik er nog een ouder vrouwtje bij zet zodat Aithusa niet meer de baas hoeft te zijn. En kahlan niet steeds probeert om Aithusa uit te dagen.

Veel liefs
Kiera
Kiera
.:Snuffelaar:.

Re: Rangorde?

Berichtdoor quickening » za 19 apr, 2014 21:26

Je kunt nooit weten wie er de baas wordt tussen de beestjes. De dominanste zal gewoon zijn plaats opeisen en blijkbaar is dat op dit moment een van de jonkies. Je kunt het altijd proberen om er nog een bij te zetten (nog gezelliger natuurlijk), maar ook daar zit een kans dat deze ook niet dominant genoeg is. Dus het is geen garantie dat die kleine dan op zal houden. De rangorde bepalen heeft nou eenmaal ook vaak wat tijd nodig, zeker aangezien ze nog vrij kort bijelkaar zitten.
Afbeelding
Sam*(28.2.2012) & Frodo*(8.6.2012), Fudge*(31.7.2013), Floyd, Doyle & Finch
Dash*(22.12.2006), Flash* (10.4.2009), Dodge*(18.9.2010)
quickening
.:Admin:.

Berichtdoor Kiera » za 19 apr, 2014 23:24

hey!

Ik weet dat er geen garantie is :(

De jongste is duidelijk veel dominanter dan de oudste en toch is de oudste wel het baasje.
Zo was het toch zeker in het begin, nu lijkt ze zich meer en meer te late doen. Al staan ze wel dagelijks met hun achterpoten tegen elkaar...
Kiera

Berichtdoor quickening » zo 20 apr, 2014 11:26

Gewoon laten gaan, want blijkbaar is je oudste dus niet dominant genoeg. Je kunt niet voor de beestjes beslissen wie er de baas moet zijn. Als dat de kleinste blijkt te zijn, dan zal de oudste zich daar uiteindelijk bij neer (moeten) leggen. Ik zou dus nog even wachten met het erbij zetten van een 4de degoe (dat kun je later nog altijd doen).
Afbeelding
quickening

Berichtdoor Kiera » zo 20 apr, 2014 14:37

Het maakt voor mij natuurlijk niet uit wie er baas is.
Als we Aithusa er bij gezet hebben, dan hadden we al gezegd dat het wel eens kon zijn dat als Kahlan volwassen is ze het van AIthusa waarschijnlijk wel zal "overnemen". Natuurlijk kan je dat ook niet weten.

Ik vind het nu alleen zielig voor Aithusa. Op haar rug heeft wel verschillende korstjes zitten. Ik veronderstel van Kahlans pogingen op Aithusa te gaan liggen waarbij Aithusa gewoon verder wandelt. Kahlan kan natuurlijk helemaal niet volgen, hangt precies letterlijk aan aithusa en zal zich vasthouden met haar nagels.
Is maar een therorie, veronderstelling. Want ik ben de hele dag thuis en vechten doen ze echt niet.
Het blijft bij proberen en haar wat lastig vallen. Niet de hele dag, maar wel elke dag.

Bedankt voor je antwoord.
Ik wacht af hoe het binnen een paar weken is en let er natuurlijk op hun eigen veiligheid, zonder er in tussen te komen. Soms heb ik de nijging wel. Als Kahlan er zo een halfuur lang Aithusa blijft irriteren, van ze dan er even uit te nemen ofzo, maar weet ik dat ik niet mag doen.

Veel liefs en bedankt
Kiera

Berichtdoor melson » zo 20 apr, 2014 15:42

ze moeten er toch zelfs doorheen - ook is het voor ons moeilijk om te zien. :(
ik zal er ook geen degoe eruit halen in die situatie, want ze moeten het uitvechten en als je dit elke keer onderbreekt door een degoe uit de kooi te halen, lijkt mij dit niet handig. je zou wel van buiten af fluiten of in je handen klappen of even roepen. dan zijn ze misschien ook even afgeleid als je teveel vind. het vechten om de rangorde hoort er helaas bij.

ook zal ik in deze situatie niet nog een degoe er bij zetten. dit zal ik pas doen, als de groep weer stabiel is.

ook komen die kleinen nu net in hun puberteit, dus ze testen gewoon wie er de sterkste is. en als de oude, zoals je zegt, sowieso niet echt dominant is, zal zij uiteindelijk misschien ook blij zijn als ze die rol weer af kan geven.
groetjes
Melanie

---------------------------------------------
http://mel-s-wereld.webnode.nl/
---------------------------------------------
melson
.:Amateur:.
.:Amateur:.

Berichtdoor quickening » zo 20 apr, 2014 16:02

Zoals Melson zegt zou ik inderdaad niet ingrijpen (tenzij er haren en bloedspetters rondvliegen), want zo verstoor je het proces alleen maar en duurt het nog langer voor de rangorde is bepaald. Het hoort er nou eenmaal bij. Het blijft altijd wel lastig om naar te kijken. :|
Afbeelding
quickening

Berichtdoor Kiera » zo 20 apr, 2014 19:20

jaja dat weet ik. Ik kom er niet in tussen tenzij dat ze mekaar vast hebben.
Tot ik de (kleine) wondjes op Aithusa zag, had ik ook zoiets van het is maar wat dreigen en testen. Ik wist dat ik er pas in tussen mocht komen als het kon uitlopen in gewonden. Ik hou het nu vanuit mijn zetel iets beter in de gaten. Als het te ver lijkt te gaan kan ik op het glas tikken of fluiten.

Ook ga ik ze een tijdje gerust laten. Ik nam ze regelmatig uit hun hok, maar ze zijn eigenlijk onhandelbaar. Gisteren sprong er 1 gewoon uit men handen en vloog recht tegen de kast :O zwaar verschoten. Ze leken precies angstig als ik hen eruit nam, terwijl ze vorige week nog uit hun hok sprongen en nu krijg ik ze bijna niet gepakt. Dus je merkt wel hard dat er hun aandacht op de groep staat.
Dus in deze situatie ga ik er zeker niet nog een degoe bij zetten.

Bedankt voor jullie reacties
Kiera

Keer terug naar Omgang en Gedrag