gaat dit ooit nog goedkomen?

Lees hier alles over het gedrag van degoes.

gaat dit ooit nog goedkomen?

Berichtdoor sabani » di 10 jun, 2014 20:22

vol goede moed heb ik afgelopen weekend 2 degoebroertjes van 11 weken bijgekocht.
we hebben al 3 heren zitten van ca 1 jr en hun koppeling was een eitje.

de eerste kennismaking ging aardig goed. een van de broertjes heeft wat staan boksen met mijn bonte degoe, maar al snel gaf hij dat op.
toen besloot een van mijn wildkleur degoes op het andere broertje te duiken en sindsdien is het oorlog.
ik kan wel huilen. de oudere hoeven maar in de buurt te komen (van beide) en ze worden aangevallen. vooral de 2 wildkleur degoes delven het onderspit. en ze blijven teruggaan naar de broertjes. er tegenaan gaan zitten, met de billen tegen hun aantikken. en ze krijgen de ene knauw na de andere. rollen samen over de grond.

ik heb er een hard hoofd in dat dit ooit nog goed gaat komen. wat denken jullie. heeft het gewoon meer tijd nodig? dit heeft volgens mij niets meer met rangorde bepalen te maken. die kleintjes moeten gewoon niets hebben van de oudere.
sabani
.:Snuffelaar:.

Re: gaat dit ooit nog goedkomen?

Berichtdoor melson » di 10 jun, 2014 20:51

ik heb zelf nog niet moeten koppelen, maar wat ik erover heb gelezen is, dat het weken , soms wel maanden kan duren. hoe heb je gekoppeld?
de meest veilige manier lijkt te zijn om een split van gaas in je kooi te maken en op elke kant een groep te plaatsen. zo kunnen ze wel met elkaar kennis maken, maar niet gaan vechten. om de geur te verspreiden worden dan eerst de zandbadjes geruild en later, als er geen ruzie of spanning meer is ook de kanten van de kooi. uiteindelijk wordt de split dan eruit gehaald, afhankelijk van het gedrag van alle degoes.

met 1 jaar zitten je degoes natuurlijk ook nog lekker in de pubertijd wat koppelen extra moeilijk maakt.
groetjes
Melanie

---------------------------------------------
http://mel-s-wereld.webnode.nl/
---------------------------------------------
melson
.:Amateur:.
.:Amateur:.

Berichtdoor quickening » di 10 jun, 2014 22:55

Blijft het alleen bij wat duwen en licthjes bijten? Dan zou ik het nog even aankijken. Probeer ze langzaam aan elkaar te wennen door geuren uit te wisselen (bijv. elkaars zandbad) en introduceren op onbekend terrein (voor beide partijen). Daarnaast zit het ook niet mee dat je 'oude' mannen een beetje in de puberteit zitten. Maar geef het nog niet op; het kan inderdaad lang duren voor ze elkaar accepteren.
Afbeelding
Sam*(28.2.2012) & Frodo*(8.6.2012), Fudge*(31.7.2013), Floyd, Doyle & Finch
Dash*(22.12.2006), Flash* (10.4.2009), Dodge*(18.9.2010)
quickening
.:Admin:.

Berichtdoor sabani » wo 11 jun, 2014 08:14

helaas blijft het niet alleen bij duwen en lichtjes bijten. het zijn ook echt de broertjes die niets van mijn andere degoes moeten hebben. mijn andere degoes gaan steeds naar ze toe. maar als ze te dicht bij de broertjes komen beginnen de broertjes heel hard te piepen en komen ze nog dichterbij dan bijten ze. volgens mij zijn ze gewoon doodsbang. maar bloedspetters die door de kooi vliegen en degoes die ruziënd door de kooi heen rollen vind ik echt te ver gaan.
sabani

Berichtdoor Pikkie » wo 11 jun, 2014 12:02

je kan ze ook aan elkaar introduceren in een kleinere kooi eventueel.
Ik schrijf hier gewoon mijn ervaring neer en dan neem je maar wat je kan gebruiken.
Cheelem hier in de opvang heeft haar gehele eerste levensjaar alleen gezeten waardoor ze behoorlijk associaal was en daarnaast had ze heel weinig vertrouwen in mensen.
Ze is na adoptie in een groepje met 2 jonkies geintroduceerd maar dit escaleerde al snel. de conclusie die we achteraf trokken was dat de kleintjes te druk waren voor haar.
Ik heb haar hier in de opvang dan gekoppeld aan de meest arrogante en tamste degoe naar mij toe en een sociaal diertje ook, Amber, is van half december.
ik heb ze samen in een hamster hokje gezet van 40cm ofzo, ja veel te klein natuurlijk maar zo moesten ze elkaar confronteren. Het was helemaal proper gemaakt geen geurtjes en frisse bodembedekking, geen voer.
Amber wilde natuurlijk direct dag gaan zeggen bij cheelem maar die wilde er niets mee te maken hebben, dus hebben ze elks in een hoekje van het hok gezeten. om de zoveel tijd probeerde amber opnieuw. na een uurtje ofzo ging cheelem tralie knagen (slecht trekje) en amber kende dat niet en is gaan kijken, en zo zijn ze stilaan samen gaan 'ontdekken' amber probeerde ook te snuffelen en te knagen aan de tralies en cheelem liet haar in haar nabijheid toe. toen heb ik hen wat voer gegeven, gewoon op de bodem gestrooid. dan zijn ze samen gaan eten, elk een stukje en dan in elk een hoekje gaan zitten. dezelfde avond sliepen ze al samen. de ochtend erna was de interactie nog steeds niet wauw maar het waren samen partners in crime zeg maar. na 2 dagen zijn ze verhuisd naar een cavia hok, na nog een dag kregen ze een zandbadje en een loopbruggetje. nu slapen ze zowel 's nachts als overdag samen, het gekibbel is fel geminderd. Cheelem is een degoe die gewoon niet te veel kan verdragen door haar achterstand met soortgenoten zeg maar. dus zij blijft ook gewoon rustig in een groepje van 2. maar doordat ze dus weinig uitdaging hadden in hun kooi zijn ze samen moeten gaan dingen doen, wat hun band ten goede kwam.
ik hoop dat je hier iets aan hebt.
trouwens een nota bij het gebruiken van kleinere kooien, je moet er nagenoeg altijd bij zijn want dergelijke kooien hebben plastic onderbakken natuurlijk, je wil geen ontsnapte degoes natuurlijk :p
Don't shop, adopt!
www.knaagdierenopvang.be
Pikkie

Berichtdoor quickening » wo 11 jun, 2014 18:56

Jammer dat het niet wilt lukken. Het heeft vaak gewoon wat tijd nodig. Hopelijk vind je toch gauw een andere baasje voor deze twee degoes!
Afbeelding
Sam*(28.2.2012) & Frodo*(8.6.2012), Fudge*(31.7.2013), Floyd, Doyle & Finch
Dash*(22.12.2006), Flash* (10.4.2009), Dodge*(18.9.2010)
quickening

Keer terug naar Omgang en Gedrag